A klímaváltozásra, illetve ennek kockázataira ma már odafigyelnek a befektetők, az ESG-szempontok meghatározói lettek a vállalatirányítási stratégiáknak és a szabályozói figyelmet is bevonzották. Mindig vannak azonban új kockázatok, amelyek próbára teszik a vállalatokat, befektetőket, a társadalmat. Mit hoz vajon a következő évtized? - ezzel foglalkozik az MSCI ESG Trends to Watch című kiadványa. A trendek egyike a beszállítói lánba végigmenő kibocsátás-csökkentési nyomás lehet.
Az ellátási láncban még mindig fennakadások vannak világszerte, és a világ legnagyobb tehergépkocsi-gyártójának vezetője figyelmeztetett, hogy az alkatrészhiány lassítja több ezer járművének gyártását.
A járvány okozta összeomlás után a legtöbb szereplő erőteljes felpattanásra számított az autóiparban 2021-ben. A drámai méreteket öltő globális chiphiány, a beszállítói lánc problémái, a megugró szállítási költségek és az elszálló nyersanyag- és energiaárak viszont darabokra zúzták ezeket az optimista várakozásokat. Az Európai Unió autópiaca az áhított növekedés helyett tovább zsugorodott tavaly, zsinórban második éve adtak el 10 milliónál kevesebb autót a kiemelten fontos régióban. Az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) legfrissebb statisztikáiból az is kiderült, melyek voltak 2021 legjobban és legrosszabbul teljesítő autómárkái.
Az elmúlt két évben korábban sosem látott fennakadásokat tapasztalhattunk a beszállítói láncokban, egy sor fontos alapanyagból és alkatrészből hiány alakult ki, illetve jelentősen megemelkedett az áruk. Ez a tavaly berobbant globális inflációs nyomáshoz is jelentősen hozzájárult, emellett fennakadásokat okozott a termelésben. 2022 elején talán látszanak az enyhülés jelei, az elemzők többsége szerint előbb-utóbb alkalmazkodhat a kínálat a kereslethez, így akár az idén meg is szabadulhatunk ettől a problémától.
A koronavírus omikron variánsának terjedése Kínában a beszállítói láncokon keresztül az egész világgazdaságot fenyegeti, így most mindenki kíváncsian várja a távol-keleti adatokat – írja a Bloomberg. Az elmúlt másfél évben megtépázott beszállítói láncok újabb gyomrost kaphatnak, ha a kínai hatóságok nem tudják kordában tartani a járványt.
A beszállítói láncok összeroppanása és a klímaváltozás következtében a karácsonyfákból is hiány lesz idén, mind az élő, mind a műfenyők piacán. Kisebb lesz a választék és ami lesz, az is drágább lesz – írja a CNBC az amerikai faárusok és karácsonyi dekorációkat árusító vállalatok véleménye alapján.
A globális csiphiány a magyarországi autógyártóknál is termelésingadozást okozott, az alkatrészek beérkezésének kiszámíthatatlansága tarthatatlanná tette a rendelések teljesítésének korábban megszokott rendjét. Az MTI-nek nyilatkozó cégek arról számoltak be, hogy a piac elemzésével és rugalmas termelésszervezéssel próbálnak úrrá lenni a helyzeten, törekszenek a dolgozói állomány megtartására, ugyanakkor arra számítanak, hogy a félvezető-ellátás problémája még hónapokig sújtani fogja az autóipart.
Jövő nyárig eltarthat az áruhiány az Ikeánál – mondta el a svéd bútoripari óriás vezérigazgatója, Abrahamsson Ring a Financial Timesnak adott interjújában.
A nagy európai autógyárak, a Volkswagen, a Daimler és a Stellantis igyekeznek Európába összevonni akkumulátor-gyártó kapacitásukat, szakértők szerint azonban az ehhez szükséges nyersanyagok biztosítása kemény diónak bizonyulhat számukra.
Kedden rendeztük meg a Portfolio és a Magyar Gépjárműipari Egyesület (MAGE) közös szakmai konferenciáját, a Járműipar 2021-et, amelynek keretében a hazai járműipar helyzetével, kihívásaival és jövőjével kapcsolatban nem csak az iparág meghatározó szereplői mondhatták el véleményüket. A legfontosabb témákban sor került közönségszavazásra is, amelynek köszönhetően a résztvevő szakértők is állást foglalhattak.
Nem járna jól Németország, ha az alacsonyabb költségű távoli országokból hazatelepítenék (reshoring), vagy európai országokba telepítenék (nearshoring) a termelést a szállítási láncolatok stabilizálása érdekében - írta egy kedden közölt gyorselemzésében a müncheni Ifo gazdaságkutató intézet. Ez rossz hír többek között Magyarországnak is, amely abban reménykedett, hogy számos német cég az anyaországhoz közeli, tehát akár magyar célpontokra telepíti át bizonyos tevékenységeit, hogy rövidítse az ellátási láncait. Közben a Handelsblatt német lap ma azt írta: tengeri káosz van a világ nagy kikötőiben, mert sosem vesztegelt még a kikötők környékén ki-berakodásra várva annyi hajó, mint most, ez pedig a közéleti vitákat is afelé tereli, hogy gondolkodjanak a cégek a szállítási láncok átalakításáról.
Május közepén jelentette be az Intesa Sanpaolo Csoport, hogy magyar leánybankján, a CIB Bankon keresztül már nemzetközileg is elérhetővé teszi a digitális alapú export-import partnerfinanszírozási megoldását, az ún. „Confirming” platformot. A lehetőség immár elérhető az Olaszország és Magyarország közötti ügyletekben, majd fokozatosan a többi európai ország felé is nyitnak.
Magyarország sikeres választ adott a rendkívüli körülményekre, amikor minden idők egyik legszélesebb körű beruházás-ösztönzési programját indította el - mondta a külgazdasági és külügyminiszter kedden Budapesten, három magyar autóipari beszállító vállalat beruházásának bejelentésén.
Európa országai sorra hozzák a szigorúbbnál szigorúbb intézkedéseket a koronavírus-járvány második hullámának megfékezése érdekében. Ez pedig nagyon rossz hír az autógyártók számára, amelyeknek most azzal kell szembesülniük, hogy a kontinensen valóra válik az a forgatókönyv, amellyel sokáig nem is számoltak.
Bár a koronavírus-járvány rávilágított a globális ellátási láncok gyenge pontjaira, a költségek csökkentése továbbra is kiemeltebb szerepet kaphat az autóiparban, mint a kockázatmenedzsment, így rövidtávon aligha képzelhető el az ellátási láncok rövidülése. Ennek ellenére a járvány olyan helyzetet teremtett, amely hatalmas lehetőséget rejt magában, ezt a magyar kis- és középvállalatoknak meg kell ragadniuk annak érdekében, hogy megerősítsék, tovább növeljék piaci pozícióikat. A végső siker szempontjából kiemelten fontos lesz az is, hogy a vállalati, politikai döntéshozók minden létező eszközükkel támogassák a hazai autóipart ebben a kiemelten fontos időszakban. Többek között ezek a megállapítások hangzottak el a Portfolio és a Magyar Gépjárműipari Egyesület (MAGE) közös szakmai online konferenciáján.
A koronavírus okozta sokkból kezdenek talpra állni a magyar autóipari beszállítók, de számos kihívással meg kell még birkózniuk ahhoz, hogy a járvány kirobbanása előtti szinten termelhessenek. A kialakult helyzet természetesen rávilágított a globális ellátási láncok problémáira is, ezek szükségszerű lerövidítése sokáig téma volt, a gyakorlat viszont egyelőre azt mutatja, hogy a szigorú költségkontroll előrébb való a hazai vállalatok számára. Reális esélye van viszont annak, hogy a magyar beszállítók megerősítsék, tovább növeljék piacaikat, amelyben az állami támogatások is kulcsszerepet játszhatnak. Többek között ezek derültek ki abból az exkluzív körinterjúból, amelyet a csütörtökön megrendezésre kerülő Járműipar 2020 online konferencia résztvevőivel, Szincsák Attilával, Kollár Csabával, Nagy Zsolttal, Simon Péterrel és Thierry Lászlóval készített a Portfolio.
Az orosz-ukrán háború fontosabb eseményeiről ebben a cikkünkben számolunk be.
Videót is közzétettek az esetről.
Az amerikai haderő egyik legfrissebb fejlesztése.
Értékes fegyverek estek ki a szolgálatból.
Ki nyer? Az amerikai kormány vagy a ByteDance?
Kaiser Ferenc, az NKE docense a Portfolio Checklistben értékelte az Ukrajnának jóváhagyott új segélycsomagot.
Mekkora a baj a luxusiparban?